Nowe Kino Izraela na 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty

16/06/17
Pomiędzy, reż. Maysaloun Hamoud
"Niemiłość" Andrieja Zwiagincewa na 17. MFF T-Mobile NH "Free Fire" Bena Wheatley'a i "Kuso" Flying Lotusa w Nocnym Szaleństwie

Podczas 17. edycji MFF T-Mobile Nowe Horyzonty (3-13 sierpnia) odbędzie się przegląd nowego kina izraelskiego. To obecnie jedna z najciekawszych kinematografii - żywa, dynamicznie się rozwijająca, zaskakująca świeżością rozwiązań fabularnych, zaangażowana i nieustająco konfrontująca się z otaczającym światem. Izraelskie kino, jak i społeczeństwo, z którego wyrasta, jest różnorodne, poszukujące nowych tożsamości. Podczas tegorocznej edycji przyjrzymy się, na czym polega jego siła.

Wszystko tu jest polityczne - twierdzi Hagar Ben Asher, nagrodzona za debiut w Cannes izraelska reżyserka, której najnowszy film Włamywaczka zostanie pokazany na tegorocznym festiwalu. Feministyczny, dziewczyński film Ben Asher opowiada o odnajdywaniu swojej dzikiej natury. Otwarcie kwestionuje tradycyjne role społeczne. Nowe kino z Izraela jest konfrontacyjne, nie unika wyzwań i tematów tabu. Przede wszystkim chodziło mi pokazanie kraju, który dynamicznie się zmienia. Oczami reżyserów, których twórczość jest instrumentem, reagującym na społeczny, polityczny i kulturowy kontekst, jest barometrem aktualności - mówi kuratorka sekcji, Ewa Szabłowska. Mamy zupełnie ponowoczesny Tel Awiw, którego życie nocne i towarzyskie nie różni się wiele od Nowego Jorku czy Berlina. A zamieszkujący go milenialsi zajęci są problemami pierwszego świata. Pokazują to świetnie Ludzie, którzy nie są mną Hadas Ben Aroyi, nazywanej "izraelską Leną Dunham". Siostrzanym filmem jest Pomiędzy, również opowiadający o życiu młodych kobiet Tel Awiwie, z tym, że bohaterki Maysaloun Hamoud są Palestynkami.

Kraina małych ludzi, też. Yaniv Berman

Emancypacja arabskich kobiet jest bardzo gorącym tematem, tak jak zresztą feminizm, wnikający coraz mocniej do środowisk religijnych o silnej patriarchalnej strukturze. W sekcji znalazła się Przez ścianę, nietypowa romantyczna komedia Ramy Burshtein, która zanim wypłynęła na szerokie wody międzynarodowych festiwali filmowych, przez lata działała w kobiecym kolektywie filmowym, robiącym filmy dla chasydek. "Kino Haredi" jest praktyką filmową kobiet ze środowisk ultrareligijnych. Kręcone i produkowane przez kobiety filmy, adresowane są do ortodoksyjnej, złożonej z kobiet widowni. Mężczyźni ze względów religijnych nie mogą w tych filmach grać, być w ekipach, ani nawet ich razem z kobietami oglądać. Opowie o nich krytyczka filmowa, autorka książki Haredi Women's Cinema, Marlyn Venig.

W programie sekcji znalazła się również Kraina małych ludzi Yaniva Bermana - współczesna wersja Władcy much, pokazująca wojenną kulturę macho odbitą w zabawach dziecięcego gangu, nagradzane Spokojne serce Eitana Annera, pokazywany na tegorocznym Berlinale Odpływ Daniela Manna czy słynny Tikkun Avishaia Sivana.

Przeglądowi nowego kina z Izraela będzie towarzyszyć wystawa Homefront, poszerzająca spojrzenie na postawy i problematykę podejmowane przez filmowców izraelskich, o strategie i dyskursy inicjowane na pograniczu kinematografii i sztuk wizualnych.

Partnerem sekcji kina izraelskiego jest Ambasada Izraela w Warszawie.

więcej


czytaj także
Program Mistrz Dumont i dwa debiuty – z Cannes do Wrocławia i do polskich kin 12/06/17
Program Retrospektywa Freda Kelemena wydarzeniem 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 27/06/17
Festiwale Ruszyła sprzedaż biletów na 1. Podlasie SlowFest w Supraślu (1.07-17.09) 5/06/17
Program Filmy Coppoli, Lelio, Mundruczó i Lowery'ego – festiwalowe przeboje na 17. MFF T-Mobile NH 29/06/17