Urszula Śniegowska, dyrektorka artystyczna American Film Festival poleca filmy z programu 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty.
W tym roku przygotowanie mojej Dziesiątki było znacznie trudniejsze - większość amerykańskich nowości znajdzie się w programie 8. American Film Festival w październiku. Na reakcję publiczności po projekcji dwóch amerykańskich filmów czekam jednak niecierpliwie:
A Ghost Story Davida Lowery'ego, jednego z najbardziej utalentowanych reżyserów młodego pokolenia;
Menashe, dramat rodzinny nakręcony w całości w ortodoksyjnym środowisku nowojorskich chasydów, ukończony w polskiej firmie postprodukcyjnej Fixa Film w efekcie udziału we wrocławskim US in Progress (w ramach 7. AFF), pokazywany w Międzynarodowym Konkursie Nowe Horyzonty.
Chcę tez polecić dwa Dzieła (tak, wielką literą) z festiwalu w Cannes, będące miażdżącą krytyką współczesnego post-kapitalistycznego społeczeństwa:
The Square Rubena Östlunda, nieprawdopodobną satyrę na środowisko artystyczne;
Happy End Michaela Hanekego, ironiczny portret upadającej burżuazji.
Na pewno warto też zobaczyć filmy (prawie wszystkie o sztuce i artystach):
Serce miłości, fabularyzowaną historię Wojtka Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek, współczesnych polskich performerów;
Gdzie jest Rocky II? Pierre'a Bismutha dotyczący zaginionego dzieła Eda Ruschy;
Twój Vincent, animowaną biografię Vincenta van Gogha;
78/52, dokument o konstrukcji Psychozy Alfreda Hitchcocka;
Manifesto, wymykający się klasyfikacjom film-performance z nieocenioną Cate Blanchett;
portugalskiego Ornitologa, poetycki, oniryczny film, oparty na wydarzeniach z życia świętego Antoniego Padewskiego.
Urszula Śniegowska