en

Narodziny

Lifeline / Alumbramiento
reż. Víctor Erice
Hiszpania 2006 / 12’
napisy: polskie i angielskie

Víctor Erice portretuje wiejskie życie w powojennej Hiszpanii. Spojrzenia dzieci, surowe postaci strachów na wróble i rajskie pejzaże. Wszystkie te obrazy splatają się w kompozycję nacechowaną niepokojącą łagodnością. W czarno-białej poetyckiej wizji przelana krew niewinnego dziecka budzi przebłysk nadziei – Erice zanurza się w prywatną historię zbolałej Hiszpanii. Narodziny to jedna z części nowelowego 10 minut później: trąbka. 

Opracowanie: Andoni Iturbe

Víctor Erice

Hiszpański reżyser, scenarzysta i producent uznawany za jednego z najwybitniejszych mistrzów kina w tym kraju. Urodził się w 1940 roku w baskijskim miasteczku Karrantza Harana, a gdy miał kilka miesięcy, jego rodzice przenieśli się do San Sebastián. Później związał swoje życie z Madrytem, gdzie studiował najpierw prawo i nauki polityczne, a potem reżyserię, którą ukończył w 1963 roku. Jeszcze w czasie studiów zajął się produkcją telewizyjną i podjął współpracę jako krytyk filmowy z czasopismami "Nuestro Cine" i "Cuadernos de Arte y Pensamiento"- w obu tych dziedzinach pozostaje zresztą aktywny do dziś. W tym samym czasie zaczął też stawiać swoje pierwsze kroki w branży filmowej, pracując przy scenariuszach do filmów Miguela Picazo (Ciemne sierpniowe sny/Oscuros sueños de Agosto) oraz Antxona Eceizy (Najbliższa jesień/El próximo otoño) i występując jako aktor w Antoñito wraca do domu (Antoñito vuelve a casa) Manuela Revuelty. Już wtedy zaczął też realizować swoje pierwsze projekty krótkometrażowe, przygotowując się do pełnometrażowego debiutu, Ducha roju (El espíritu de la colmena, 1973). Pod względem tego, jak bardzo wystudiowane jest jego kino i jak duże odstępy czasu dzielą tworzone przez niego dzieła, hiszpańskiego reżysera często zestawia się m.in. z Carlem Theodorem Dreyerem i Terrence'em Malickiem. W następnych latach nakręcił bowiem zaledwie dwie kolejne produkcje pełnometrażowe i kilka krótkometrażowych włączonych w zbiorowe projekty, m.in. prezentowane w polskich kinach 10 minut później: trąbka (2002) i pokazywane na 13. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty Centro Histórico (2012).

Filmografia:

1961 Na tarasie / En la terraza / On the terrace (short)

1962 Strony z zagubionego dziennika / Páginas de un diario perdido / Pages from the lost diary (short)

1963 Zagubione dni / Los días perdidos / Lost Days (short)

1966 Pomiędzy drogami / Entre vías / Between the Ways (short)

1969 Wyzwania / Los desafíos / The Challenges (short)

1973 Duch roju / El espíritu de la colmena / The Spirit of Beehive

1983 Południe / El sur / The South

1992 Słońce pośród liści pigwy / El sol del membrillo / The Quince Tree Sun

1995 Celebrate Cinema 101 (novel Preguntas al atardecer)

2002 Dziesięć minut później: trąbka / Ten minutes older: the trumpet (novel Lifeline)

2006 Czerwona śmierć / La Morte Rouge (short)

2007 Korespondencja / Corresponencia - 10 cartas con Abbas Kiarostami (doc.)

2011 3.11 A sense of home (novel Ana)

2012 Centro Histórico (novel Vidros partidos)

Twórcy

reżyseria Víctor Erice
scenariusz Víctor Erice
zdjęcia Ángel Luis Fernández
montaż Julia Juaniz
muzyka Agora non - traditional asturian song (singer: Marta Elena)
obsada Ana Sofía Liaño, Pelayo Suárez, José Antonio Anieva, Fernando García Toriello
producent Cesar Romero, Alejandro Martin
produkcja Ruedo Producciones, Nautilius Films
właściciel praw Nautilus Films
język hiszpański
barwa kolor