De Lama Lâmina
W 2004 roku w brazylijskim mieście Salvador podczas hucznej parady z okazji Carnaval da Bahia Matthew Barney oraz muzyk Arto Lindsay wykonali niezwykły performance nawiązujący do afro-brazylijskiej religii candomblé. Jego przebieg został uwieczniony w krótkometrażowym filmie De Lama Lâmina. Portugalski tytuł odnosi się do miecza – jednego z atrybutów boga wojny, żelaza i techniki, Oguna. Ów pan ognia, pokazany w filmie pod postacią mężczyzny tkwiącego w machinie ścinającej drzewa, prowadzi walkę z Ossain – boginką lasów, roślin leczniczych i witalności. Inspiracją do stworzenia tego widowiska były nie tylko wierzenia mieszkańców Bahii, lecz także przeżycia Julii Butterfly Hill – ekoaktywistki, która przez ponad dwa lata okupowała sekwoję, chroniąc ją przed ścięciem. De Lama Lâmina – biomechaniczny erotyk – ilustruje nieprzemijający konflikt między naturą a cywilizacją, między ścierającymi się siłami kreacji i destrukcji.
Matthew Barney
Amerykański artysta wizualny urodzony w 1967 roku w San Francisco. Obecnie mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Studiował na Uniwersytecie Yale w New Haven. Tworzy filmy, performance, rzeźby i instalacje, często zacierając dzielące je granice. Uczestniczył w wielu wystawach (m.in. documenta IX w Kassel, Biennale w Wenecji), a jego sztukę prezentowały tak prestiżowe instytucje jak Guggenheim Museum czy Serpentine Gallery. Jest laureatem licznych nagród artystycznych i filmowych (m.in. Aperto, Hugo Boss Prize).
1994-2002 The Cremaster Cycle
1998 March of the Anal Sadistic Warrior
2004 De Lama Lâmina
2005 Drawing Restraint 9
2014 River of Fundament